ראש השנה הזדמנות לשינוי / אריאלה מלצר

חג ראש השנה פותח שנה חדשה ומאפשר התחלה חדשה ולכן, הוא הזדמנות לשינוי, להתרעננות, לתיקון, להתחדשות, ולהתחלה חדשה בחיים שלנו. 

מי מאיתנו לא רצה, בשלב כזה או אחר בחיים שלו, לשנות משהו אצלו בחיים? לרזות, להתחיל בפעילות גופנית, להיגמל מעישון, לפתח קריירה עצמאית, להרגיע מתחים וכעסים ועוד ועוד? לא תמיד זה

הדרך אל השינוי

הדרך אל השינוי

פשוט ולפעמים, זה אפילו מאד קשה ומפחיד. במאמר הזה תקבלו טיפים להשגת ההצלחה בשינוי המבוקש ותקבלו 4 שלבים הכרחיים שיש לעבור כדי להצליח ביצירת השינוי.

כל אחד בדרך לשינוי שלו, עובר, מי יותר ומי פחות, מכשולים וקשיים, כאב, חששות, בלבול וחוסר וודאות, שאיתם צריך להתמודד. כל שינוי בחיים דורש השקעת אנרגיה מרובה, התכווננות למטרה ומאמץ רב.
השינוי לא יכול להגיע ממקום פאסיבי אלא רק ממקום אקטיבי של פעולה ועשייה, תירגול שוב ושוב, אימון עצמי והטמעה והפנמת הדרכים החדשות הנלמדות.

האם, למשל, כשלמדנו נהיגה כל הפעולות שנדרשות לנהיגה היו אוטומטיות לנו? ברור שלא! היה צריך עוד שיעור ועוד תרגול של חניה ברברס, עוד תרגול של התבוננות במראות תוך כדי הסתכלות על הדרך, על התמרורים, האור שברמזור וכד’. זו פעולה מורכבת בהתחלה שרק עם התרגול וההתנסות שוב ושוב על הפעולות, הנהיגה הפכה להיות אוטומטית עד כדי כך שלפעמים אנחנו לא זוכרים אפילו איך הגענו. בגלל שהיה חשוב לנו לדעת לנהוג כמטרה שהצבנו לעצמנו הצלחנו להתגבר על כל הקשיים שליוו אותנו בדרך.

כך זה קורה בכל למידה של משהו חדש ובמיוחד בתהליך שינוי של משהו שקיים כבר תקופה ארוכה ועל אחת כמה וכמה, שיש בו בעייתיות וקשיים רגשיים.

ההרגלים והדפוסים הישנים שלנו באים לנו בטבעיות ובאופן אוטומטי ללא השקעת אנרגיה כלשהי. כדי לשנות את דפוסי ההתנהגות הוותיקים, הנוחים והטבעיים לנו, נדרשת מאיתנו אקטיביות, יוזמה מכוונת, מחויבות והשקעה נפשית ופיזית רבה.  במהלך ביצוע השינוי יכולים לעלות בנו רגשות כגון, כאב רב, חרדה, עצב, בדידות, פחד, בלבול, אשמה, מתח ולחץ, תסכול ואכזבה, ואף, דיכאון וייאוש.

שינוי חיים לטווח ארוך הוא תהליך ותהליך השינוי מורכב, כאמור, מעליות ומורדות, לפיהם ההצלחה לא מגיעה בזבנג וגמרנו אלא היא תהליך מורכב של התמודדות עם כל המחסומים והקשיים שלנו.
גם אם מתחילים עם מוטיבציה ענקית ורצון גדול להשקיע בשינוי, תמיד מגיעים המצבים בהם עומדים בפנינו מכשולים וצצים ועולים שוב על פני השטח הקשיים שלנו שחוסמים ומעכבים את תהליך השינוי.
ההרגלים והחוקים הפנימיים שלנו, לפיהם אנו פועלים כבר שנים רבות ולהם אנחנו מאמינים, גם מבלי שבדקנו אותם, חזקים מאיתנו, לפעמים.

השאלה שחוזרת ומופנית אלי כל הזמן שוב ושוב היא “אז מה עושים?”. עולה צורך חזק ביותר בפתרון מיידי, אבל גם כאשר יודעים כבר מה צריך לעשות עדיין זה קשה לביצוע.

כדי להצליח להשיג את השינוי המבוקש חשוב לעבור 4 שלבים הכרחיים שבלעדיהם לא ייווצר שום שינוי אמיתי (עפ”י חיים עמית):

  1. שלב ראשון מודעות והכרה שיש בעיה שמעוררת כאב ומצוקה ויש הכרח לשנות את המצב הקיים. לעיתים קרובות, זה מאד קשה להודות אפילו בפני עצמך כי הבעיה היא אישית ואינה נגרמת ע”י אחרים. קל יותר להאשים את הסביבה ולכן, לוקח זמן רב עד שמגיעים להכרה בעובדה שהכתובת לשינוי היא אתה עצמך ולא האחרים הסובבים אותך. לאחר התלבטויות והיסוסים רבים, ורק כאשר הדברים חוזרים על עצמם שוב ושוב, בתחומים שונים של החיים, בזמנים שונים ועם אנשים שונים, לאט ובהדרגה מחלחלת ההכרה באדם שהקושי הוא שלו והוא זה שצריך לבצע שינוי בעצמו ובהתנהגותו. לפעמים, ישנו טריגר חיצוני שמעורר לפעולת השינוי. בשלב זה יש מוטיבציה גבוהה לטפל בבעיה ומוכנות לעשות משהו חדש ולא מוכר, העיקר לצאת למקום טוב יותר מהמצב הקיים ולהפסיק את הכאב והתסכול. יש נכונות להיפרד מדפוסי ההתנהגות הישנים תוך הבנה שחזרה על הדפוסים המוכרים האלה כבר לא תביא לשינוי המיוחל ולהקלה במצב ואולי, אף ההיפך, רק תחמיר אותו.
  2. השלב השני הוא קבלת החלטה ולקיחת אחריות אישית על תהליך השינוי שינוי אמיתי מתרחש רק כאשר האדם מפסיק להאשים את סביבתו במצוקה שלו ומבין מתוך מודעות עצמית ובשלות רגשית כי הבעיה היא שלו ונובעת כתוצאה מהתנהגותו ומתוך העולם הפנימי שלו. ההבנה הזו מביאה את האדם לקבל החלטה לשנות את המצב ושהשינוי תלוי אך ורק בו תוך מחויבות ולקיחת אחריות עצמית על השינוי בהתנהגות שלו ועל כל תהליך השינוי הצפוי על כל הכרוך בו.

כאשר אדם עושה את הצעד לא מתוך בחירה עצמית אלא מתוך לחץ מגורם חיצוני או על מנת     לרצות מישהו אחר, הסיכוי ליצירת שינוי אמיתי וקבוע, קטן.

  1. השלב השלישי הוא ביצוע השינוי בפועל באופן מעשינקיטת פעולות מעשיות שיש בהן כדי לסייע ולהוביל בדרך לשינוי, לימוד ותרגול מיומנויות והתנהגויות חלופיות חדשות ולא מוכרות, תוך כדי הפנמתן והפנמת תפיסות חדשות לגבי העצמי, לגבי הזולת ולגבי היחסים עם אחרים ולגבי המציאות בכלל. זהו שלב לא קל לביצוע, גם אם המטרה נראית ראויה, חשובה מאין כמוה ונחוצה מאד. בשלב זה יש עדיין “מעידות” וחזרה לדפוסים הישנים והן חלק טבעי, נורמלי ואנושי בתהליך הזה של יצירת השינוי המיוחל. בעזרת ההחלטה והמודעות העצמית, האחריות האישית, נחישות, תמיכה ועזרה ניתן לחזור למסלול החדש שהותווה בדרך להשגת השינוי.
  1. והשלב האחרון והרביעי של תהליך השינוי הוא ביסוס ושימור השינוי – כלומר, הפיכת המיומנויות וההתנהגויות החדשות להרגל וחלק טבעי מעולמו של האדם. בשלב הזה יש תרגול ואימון עצמי שוב ושוב עד שהשינוי החדש הופך לבסיס מוצק וחזק המהווה עוגן פנימי קבוע.

רבים חווים את ההטבה במצבם, את עוצמת השינוי ומתפתים לחשוב שתהליך השינוי שלהם הסתיים בביצוע השינוי עצמו ולכן, אינם ממשיכים בשלב הביסוס והשימור. כמו כן, רבים, לעיתים, שרויים באופוריה עקב הצלחתם בהשגת השינוי ומאמינים כי עתה הם יכולים לצאת לדרכם העצמאית ללא כל תהליך נוסף, אותו הם רואים כמיותר. חלקם אכן, מצליחים אך ישנם גם אלו שחוזרים, לצערי, להתנהגותם הקודמת.

10 טיפים להצלחה בהשגת השינוי המיוחל:

  1. היות ולא פשוט לעבור לבד תהליך שינוי בחיים שלנו, מאד רצוי וכדאי למצוא את העזרה המקצועית המתאימה ולהיות בסביבה שעוסקת באותו תחום של שינוי. “השריית העצמי בסביבה הנכונה” מאפשרת למידה של דברים חדשים, ונותנת עזרה, תמיכה וקבלה ברגעים הקשים שבהם יש צורך להתגבר על ה”מעידות” והקשיים, ועוזרת לגייס את הכוח המחודש לחזור לדרך החדשה.
  2. כדי להתמודד בהצלחה ולהתגבר על המכשולים והקשיים שבדרך להשגת השינוי חשוב להכיר אותם ולדעת בפני מה אפשר לעמוד. הקשיים האלה הם טבעיים ואנושיים והם חלק מתהליך נורמלי שאדם עובר כשהוא מבצע שינוי כלשהו בחייו.
  3. חשוב להבין ששינוי הוא תהליך ולא זבנג וגמרנו, הוא דורש זמן והוא מורכב מעליות ומורדות.
  4. יש לקבל שבכל תהליך שינוי יש נפילות, כישלונות ומעידות. יש להישאר בתהליך ולחזור לדרך גם אם הוא קשה, ומתסכל.
  5. לתת לעצמכם חמלה בכל פעם שיש מעידה ובשום אופן לא הלקאה עצמית כי משם לא צומחים אלא רק נחלשים יותר היות וההלקאה היא הענשה והתקפה עצמית שמחלישה את הכוחות להמשיך בדרך.
  6. אמונה עצמית- להאמין בעצמכם שאתם יכולים ומסוגלים להשיג את המטרה שהצבתם לעצמכם. יש רגעי ייאוש? תזכרו את המטרה וחיזרו לדרך. זה טבעי ואנושי להגיע למצבי משבר וייאוש אך אין להישאר שם אלא להמשיך קדימה.
  7. שינוי הוא צעד אחר צעד. חשוב לראות את ההישגים שבדרך, גם הקטנים שבהם כהצלחה.
  8. להימנע מראית שחור לבן, הכל או לא כלוםכלומר, שאם לא הושג השינוי המיוחל במלואו ב 100 אחוז ומהר ובאופן מיידי אז זה לא שווה, סימן שזה לא לא מצליח לכם. ממש לא. ההצלחה מושגת בהדרגה שלב אחר שלב. יש לראות את ההדרגתיות שבתהליך, ולתת הערכה עצמית לכל שלב ולכל דבר שמצליח.
  9. לבקש עזרה ותמיכה כשצריך . בקשו עזרה ותמיכה ממי שיכול לעזור לכם. זו לא בושה או חולשה להיעזר. לבד זה יותר קשה.
  10. לסיכום, צריך לרצות את השינוי, ולהכיר בנחיצות שלו למען העצמי ולמען איכות חיים טובה יותר. ללא החלטה ואחריות אישית, כל מכשול או כל קושי בדרך יעוררו התנגדות לשינוי וגם אם הוא יתרחש במידה מסוימת, יש סיכוי סביר שהוא לא יחזיק מעמד.
    לקריאת המאמר ” 15 טיפים להצלחה בתהליך השינוי להתמודדות יעילה עם כעסים “, יש ללחוץ על הקישור

    לקבלת סדרת הטיפים במתנה “כל הסודות לניהול יעיל של כעסים”, יש ללחוץ על הקישור.

 

תגובות

(2)

  • לאה
    02/10/2016

    וכמה שזה קשה. רק ההולך בדרך לומד להתגבר על הקשיים שלה.( של הדרך). ויש נפילות ומעידות, ואכן הלימודים מסתיימים אך ורק כשהכל מסתיים .

    › להשיב
    • melzer
      02/10/2016

      וכמה שאת צודקת, לאה
      תודה ושנה טובה ומבורכת
      אריאלה

      › להשיב