ינואר 112012
 

כתבה על הסדנא לשליטה בכעסים של מכון רעות- אריאלה מלצר

 

     סדנא לשליטה בכעסיםסדנא לשליטה וניהול כעסים בידיעות אחרונות

הסדנא לשליטה בכעסים במכון רעות בידיעות אחרונות
 הסדנא לשליטה וניהול כעסים במכון רעות ברחובות – קטעים מכתבה בידיעות אחרונות, ידיעות ראשון רחובות, שכתבה ורד קמינסקי, 17.2.2012

 הסדנה לשליטה בכעסים, המתקיימת במכון רעות ברחובות, מפגישה אנשים מכל רחבי הארץ, שהגיעו מיוזמתם לכמה שעות של התבוננות פנימה.

הסדנה הבסיסית היא בת 12 מפגשים." אנחנו לומדים כאן לקחת אחריות על הכעס, ללמוד והקשיב ולהבין שזה בסדר שהשני חושב אחרת", אומרת מלצר. הסדנה חוצה מעמדות ורקעים ומשתתפים בה גם אנשים בעמדות מפתח ובעלי משרות בכירות.

 שלט מאיר עיניים מקדם את פניהם: " כשאתם כועסים אתם מענישים את עצמכם על טיפשותם של אחרים". הם מציצים במבט של הזדהות במשפט של שפינוזה ופוסעים בעקבות אריאלה מלצר שאמורה ללמד אותם להירגע.

 ס', בן 34, נשוי ואב לשני ילדים, תושב אזור השרון, ראה את הסרט "סדנה לעצבים" ונזכר בעצמו. "גם אני חיפשתי פיתרון לבעיה שלי" הוא אומר, "רציתי ללמוד לשלוט בעצמי. הכעס שלי לווה בהתנהגות בלתי נסבלת כלפי אחרים וכלפי עצמי."

איך זה בא לידי ביטוי?
"
הייתי מתפרץ מהר, בועט בחפצים, מטיח אגרופים בקיר, זורק דברים על הרצפה, שובר ואם טעיתי בניווט בדרך הייתי נותן מכות להגה.."  לפני שנתיים החליט ס' להצטרף לסדנה ראשונה. אחריה הגיע לסדנת המשך ומעת לעת, הוא מגיע ל"תחזוקה שוטפת.

והיום?
"היום, אחרי שלמדתי כמה טכניקות וחידדתי את המודעות שלי, אני שולט בכעס ומנהל אותו, לא הוא אותי. למדתי לספור עד 10 לפני שאני מגיב. כשמשהו קורה אני מנסה לראות מאיפה מגיע הכעס ועל מה הוא יושב, להתרחק קצת ולהתבונן בו מבחוץ. הפכתי להיות אדם רגוע יותר. גם כשאני רב, הריב רגוע יותר."

כולם נמצאים שם מאותה הסיבה: הם לא מצליחים לשלוט בכעס. מספיק שמישהו עקף אותם בתור, שהמחשב לא פעל,שהעוגה נשרפה ומיד הצעקות מרעידות את הקירות והכלים מתעופפים לכל עבר. כאן, במקום הזה הם אמורים ללמוד ולתרגל, בעזרתה של מלצר, איך נושמים עמוק ואיך לומדים להקשיב לפני שמתחילים לצרוח

ג', בן 42, עצמאי,נשוי ואב לשלושה ממודיעין, הגיע לסדנה בעקבות משבר בחיי הנישואין. "הייתי אדם שלא היה נעים להיות לידו", הוא אומר, "חלק מהבעיה בחיי

"הנישואין נבעה מהכעסים שלי. האלימות הייתה בעיקר מילולית אבל היה גם מקרה אחד של אלימות פיזית
שבעקבותיו הציבה אשתך אולטימטום?

"לא הייתה התניה ברורה, אבל היה ברור שאי אפשר להמשיך ככה. הבנתי שאני צריך לעשות משהו דרמטי כדי לשמור על המשפחה שלי. הרגשתי שאני חייב ללמוד לשלוט בחיים שלי".

מה השתנה בך בסדנה?
הקונספט של הסדנה נותן בך לאט לאט את אותותיו. פתאום אתה מבין דברים בצורה שונה ומקבל דברים בצורה אחרת".

היום דברים שהכעיסו אותך בעבר מכעיסים אותך פחות?
"הטריגרים שהקפיצו אותי בעבר כבר לא מקפיצים אותי כיום. זה תהליך  שמוציא אותך לדרך אחרת".

 במהלך הסדנה עוברים המשתתפים משחקי סימולציות כדי לראות איך הם מגיבים למצבי כעס. היחד הם מנתחים אירועים מן השבוע החולף כדי לבחון את התגובות, לא מתוך כוונה להטיח ביקורת, אלא תוך חיפוש של דרכים אחרות אפשריות להתמודדות.

צ', נשואה, עוסקת בחינוך במגזר הדתי, אם לארבע בנות, ומתגוררת באזור תל אביב, " הייתי במצב של חוסר שליטה אמיתי. צעקתי וקיללתי בלי סוף. כל מי שהיה סביבי חטף".

ועכשיו?
בסדנה למדתי לקחת אחריות על עצמי, למדתי איך להימנע ממצבים שבהם אני מזהמת את המרחב שביני לבין הסובבים אותי. למדתי שיטות שאפשרו לי להפסיק להקיא על אחרים את התסכולים שלי ולהתמודד איתם. הסדנה יזרה לי להשתקם ולהפסיק להפיל על אחרים את הקושי שלי".

אריאלה מלצר, עובדת סוציאלית קלינית ופסיכותרפיסטית, מדריכה ומטפלת זוגית מוסמכת ומומחית לניהול ולשליטה בכעסים, הקימה את הסדנה לאחר שצברה ניסיון בתחום האלימות במשפחה כמנהלת המרכז למניעה וטיפול באלימות במשפחה בלוד. " הניסיון שצברתי עזר לי לפתח דרך ייחודית לעזור לאנשים נורמטיביים, שמנהלים אורח חיים רגיל לחלוטין, עם סוג של קושי. הכעסים לא באים לידי ביטוי בהכרח מגורם חיצוני, לעיתים, הם מודחקים ונדחסים פנימה, לבטן. אנשים לא מבטאים את הכעס והוא פורץ דרך הגוף בדרך אחרת. חלק מן המשתתפים מגיעים לסדנה אחרי שהאישה מציבה בפניהם אולטימטום: 'או שאתה הולך – או שאתה הולך'.
זה קורה בדרך כלל אחרי התפרצויות של צעקות,קללות, שבירת חפצים, עלבונות והשפלות, לפעמים, מול הילדים."
איך מתמודדים עם זה?
"הרעיון הוא לקחת את הכעס, שהוא רגש אנושי לגיטימי, וללמד את המשתתפים לבטא את עצמם באסרטיביות, גם אם זה לא תמיד נעים, מבלי לפגוע באחרים ובעצמם".

מה היתרון של טיפול בקבוצה?
" לקבוצה יש יתרון מאד גדול, כי הם רואים שהם לא לבד. הקבוצה מאפשרת להסיר את המסכות ולזכות בחופש מלא להיות מי שאני, לזהות את הרגשות, ולהודות בחוסר אונים ובפחד. במיוחד לגברים קשה לזהות רגשות שמבטאים חולשה, וכשהם לא יכולים להוציא אותם, הרגשות מתחפשים לכעס. הקבוצה נותנת כוח, היא מהווה מראה האחד של השני".

עצבניים? קבלו טיפ:
כשאנו כועסים או פגועים או כשצרכינו לא סופקו, עולה בנו תחושת חרדה, אנו מרגישים מותקפים. בתגובה אנחנו מתקיפים בחזרה או קופאים. לדברי מלצר, הפתרון הוא: " קודם כל תנשמו עמוק. נשימה עמוקה מרגיעה את מערכת העצבים המרכזית ומחזירה את הדיאלוג בין הרגש לשכל.

כשמישהו אומר 'לא ראיתי בעיניים, לא ראיתי ממטר, ראיתי אדום בעיניים – הוא מדבר על תגובה מיידית שאין בה חשיבה, רק אינסטינקט. נשימה עמוקה מאפשרת ליצור מרחק בין האירוע לתגובה. אם קיבלתי סמס מעצבן, במקום לשלוח מיד תשובה ארסית, חכו לפחות שלוש שעות. בחלוף כמה שעות, ועל אחת כמה וכמה ביום שלמחרת, התשובה תהיה הרבה יותר עניינית ואפקטיבית."

לפרטים ואינפורמציה על הסדנא לשליטה וניהול כעסים במכון רעות, יש להיכנס לקישור הבא

http://www.reut4u.co.il/MyPage.aspx?id=rol1.xml&ind=4

 

תגובות

תגובות

Sorry, the comment form is closed at this time.